Bouwverslag Boulton-Paul Defiant MkI Airfix 1/72

Airfix is al geruime tijd bezig om van de vele kits in het programma een geheel herziene versie uit te brengen. Een zogenaamde "New Tooling"

Dat betekend compleet nieuwe matrijzen, gemaakt met de nieuwste CAD technieken.

De bouwkwaliteit en detaillering is echt met reuze sprongen omhoog gegaan en men brengt diverse nieuwe kits nu zowel in 1/72 als in 1/48 uit.
Je kunt nog discussiƫren over de panel lines, zijn deze te diep, te grof etc. Na het schilderen en afwerken ziet alles er voor mij persoonlijk in ieder geval prima uit.

De eerste nieuwe tooling die ik onder handen heb gehad betreft de Boulton-Paul Defiant MkI nachtjager.
Altijd een buitenbeentje en een bijzondere verschijning met de geschutskoepel achter de piloot waren de successen van dit toestel in de Battle of Britain wisselvallig.
Nadat de Luftwaffe van de eerste verrassing bekomen was wisten zij wel om te gaan met de Defiant. Met uitsluitend een bewapende koepel met beperkte vuur richting en geen wapens in de vleugels was de Defiant frontaal en van onderaf eenvoudig uit te schakelen.
RAF piloten en boordschutters die zeer goed met het toestel om konden gaan hebben de Luftwaffe toch herhaaldelijk op onplezierige uitjes boven Engeland getrakteerd.

De Defiant heeft mij wel altijd gefascineerd en met het uitkomen van de geheel nieuwe kit van Airfix in 1/72 moest deze natuurlijk wel gebouwd worden.

Deze kit heeft de mogelijkheid om uit 2 versies te kiezen.
Voor de bouw heb ik gekozen voor de geheel zwarte nachtjager zoals gevlogen bij het No.151 squadron Royal Air Force Wittering in februari 1941.

Bij het openen van de doos vallen de nieuwe en strakke onderdelen direct op. Het plastic voelt wat zacht aan, het laat zich goed bewerken waar nodig.




De detaillering in de cockpit ziet er netjes uit en er kan gekozen worden om het pilootfiguurtje te plaatsen evenals de schutter in de toren. 
Ik heb dat deze keer niet gedaan.
Voor het instrumentenpaneel is een decal bijgevoegd. Voor de stoel zijn er geen gordels indien je de piloot niet plaatst. Eventueel zelf maken uit Tamiya tape of uit een van de aftermarket setjes halen is een oplossing.
Indien de canopy gesloten wordt gebouwd zie je er overigens niet veel van. Airfix heeft echter wel verschillende canopy opties op het gietraam zitten om deze open of dicht te bouwen, en ook om het deel direct achter de cockpit in neergelaten positie of niet te bouwen. Het biedt dus ook mogelijkheden om het toestel "vliegend in actie" te bouwen en op een van de (afzonderlijk verkrijgbare) standaards te plaatsen.



Het uitlijnen van de interieurdelen gaat vrij goed en de rompdelen passen uitstekend zonder verdere hulp van putty.
Ook de vleugels laten zich zonder verdere hindernissen monteren.


De montage van het landingsgestel oogt wat fragiel, maar is na bouwen behoorlijk stevig.
Het maskeren van de vele ruitjes in de canopy is een behoorlijk karwei maar wel noodzaak om de boel netjes te krijgen. Met name de geschutskoepel is een heel werk, mede ook omdat het reliƫf niet overal even sterk aanwezig is.
Als basiskleur heb ik 2 verdunde lagen antraciet zwart 36109 van Revell aquacolor aangebracht. Na het goed drogen is een dunne laag transparant glanslak, in dit geval ook Revell aquacolor, aangebracht voordat met de decals kan worden begonnen.



Airfix heeft de decals uitstekend uitgevoerd. Naast de gebruikelijke zaken als roundels en registratienummers is er ook de nodige stenciling aanwezig, wat zeker in 1/72 een aardig klusje is om deze overal aan te brengen.
De decals reageren echter heel goed op Microscale "set" en "sol" waardoor de decals zich heel goed vormen naar de panellines en rondingen op het toestel.
Na het zeer goed laten drogen van de decals heb ik een verdunde laag matte lak aangebracht, in dit geval ook uit de Revell aquacolor serie.

Een serie laatste bouwdetails is nu aangebracht. De pitotbuis in de linkervleugel, antennes aan de onderzijde en de landingslichten in de vleugels. 
Wees behoedzaam met de lopen van de machinegeweren in de toren, die zijn erg fragiel. Ik heb alles gelukkig heel kunnen houden. Er bestaat een aftermarket setje met messing lopen als vervanging.

Om het toestel een "gebruikte" look te geven heb ik met donker- en licht grijze pastels diverse highlights op vleugels en romp aangebracht. Ook slijtage van loopsporen bij het in- en uitstappen en schade aan de voorzijde van de vleugels.
De uitlaten zijn in de basis met roestbruin geschilderd en ge-drybrushed met burned iron.
Met donker en lichtbruin pastel is het uitlaatspoor op de zijkanten van de romp subtiel aangebracht.
De navigatielichten zijn gemaakt van kleine stukjes bare metal foil waarover Tamiya clear red  en clear green voor bak- en stuurboord is aangebracht.

Het plateau waarop het toestel staat is gemaakt van 2 op maat gesneden plaatjes airbrush karton, op elkaar gelijmd, waarop een print is geplakt van concrete ground TX19. Deze print komt uit het assortiment van Scalescenes en is downloadbaar in schaal 1/76. 








Ik heb met heel veel plezier aan dit toestel gewerkt, en ik ben bang dat er nog de nodige nieuwe kits van Airfix gaan volgen in mijn verzameling. 
In zijn algemeenheid kan ik de nieuwe toolings van Arfix zeer aanbevelen.

Foto's van mijzelf met uitzondering van het artwork 1e en laatste afbeelding deze zijn van Airfix.

Voor info kijk op de volgende sites:
https://www.airfix.com

http://scalescenes.com


Happy collecting and building,

Ferry "The Refueler"









Geen opmerkingen:

Een reactie posten