Bouwverslag Hawker Typhoon IB Airfix 1/72

Hawker Typhoon IB  Airfix schaal 1/72.





De Hawker Typhoon kreeg mijn belangstelling op het moment dat ik er achter kwam dat dit vliegtuig door een bijzondere motor werd voortbewogen.

De Napier Sabre motor met 24 cylinders in H-opstelling was beslist een motor waarbij de nodige ervaring een must was.
Vatbaar voor brand bij het starten en technisch zeer complex is het mede te danken aan de letterlijke gebruikservaringen dat er een redelijk betrouwbare machine van werd gemaakt.

Oorspronkelijk was de Typhoon bedacht als gevechtsvliegtuig voor luchtgevechten op grotere hoogten. In de praktijk bleek dit echter niet zo te zijn.  Ondanks de zware bewapening met 4 x 20 mm kanonnen in de vleugels was dit toestel niet geschikt voor luchtgevechten.
In de nieuwe rol als grond aanvalsvliegtuig was de Typhoon duidelijk beter op zijn plaats, en werd als zodanig tot het eind van de Tweede Wereldoorlog zo ingezet.

Airfix heeft al sinds 1959 een kit in 1/72 van de Typhoon in het programma gehad.
De mal uit 1959 heeft het tot 2012 uitgehouden en is vervangen door een geheel nieuwe tooling in lijn met de vernieuwingsgolf bij Airfix.

Er worden twee kits aangeboden met de nieuwe tooling. Een in het normale programma en een als starterkit. Hierbij krijg je dan extra verf, lijm en 2 penselen. Voor dat laatste is de starterkit voor mij niet zo interessant. Ik heb hem gekocht voor de uitvoering omdat die anders is als bij de reguliere uitgave. Die ligt trouwens ook in de stapel te wachten en komt in een ander verslag aan de beurt.

De starter set en inhoud;








Opnieuw een hele mooie kit van Airfix met niet alleen mooie detail en gegraveerde paneel lijnen, maar ook voor de opbouw met solide systeem waarbij de basis in de vleugels ook direct het platform zijn voor de cockpit en het landingsgestel.
Ook fraai is de optie om de luiken voor de bewapening open te kunnen bouwen waarbij de kanonnen en munitiekanalen zichtbaar zijn. Een leuke optie voor een diorama met personeel in actie.
De decals bij deze kit zorgen voor een Typhoon van het RAF 266 (Rhodesia) squadron.


Bouwen maar.

Traditiegetrouw starten we met de cockpit. Airfix heeft voor mooie details gezorgd. Voor het instrumentenpaneel is een decal voorzien. Een pilootfiguur is bij de kit aanwezig. Ik heb er deze keer voor gekozen geen piloot in de stoel te plaatsen. Het is dan wel zaak om optisch het effect van gordels te hebben aangezien die niet op de stoel aanwezig zijn. In een later stadium heb ik die gemaakt van 2 reepjes Tamiya masking tape.

In dezelfde werkhandeling heb ik de binnenzijden van de cockpitwanden zwart gemaakt zoals bij de originele Typhoons ook het geval was.
Omdat een aantal bouwfasen bijna tegelijkertijd plaats vinden heb ik ook het onderdeel met de wielbakken en de ruimte bij het staartwiel geschilderd. Na het samenbouwen kom je daar niet of nauwelijks nog bij. De zwarte binnenzijde van de cockpit is ook met aluminiumkleur licht gedrybrushed.




Een onderdeel waar je wel je aandacht op dient te vestigen is de plaatsing van de radiateur. De pasvorm is weliswaar goed te noemen, de plaatsing luistert wel nauw. Dit om te voorkomen dat de neus van de Typhoon niet goed past.


Het resultaat zodra de romp is samengebouwd.


Het bouwt allemaal er mooi met de nieuwe tooling, in 1/72 is het echt niet zo groot allemaal. Er begint wel een mooie Typhoon te ontstaan.

Op naar de vleugels.
Een mooie constructie waarbij je de keuze hebt om de luiken open te bouwen voor het 20mm geschut en kan kiezen of je de 2 x 4 ongeleide raketten of de 2 x 500 ponds bommen onder de vleugels wilt bouwen.

Aangezien ik nog een tweede Typhoon in de stapel heb liggen, heb ik bij deze gekozen om de luiken voor het geschut dicht te houden, en als "lading" de beide 500 ponders onder de vleugel te hangen.

De gaatjes voor de bevestiging van zowel raketten als bommen is aan de binnenzijde van de vleugel zichtbaar in de vorm van dichtgegoten gaatjes.
De bouwtekening geeft goed aan voor welke optie waar geboord dient te worden.





Binnen- en buitenzijde met de gaatjes geboord voor de bommen.


Nu kunnen ook de 20mm kanonnen in de vleugel worden geplaatst. Dit ziet er al mooi uit. Wil je nog een stap verder dan zijn er in de aftermarket artikelen ook hele fraaie sets hiervoor te koop in resin en foto-ets. Superdetail dus als je dat zoekt.



Dan passen en de set verlijmen met de romp.



Dan begint het op een echte Typhoon te lijken. In de aansluitingen van de vleugels aan de romp is wel wat plamuurwerk nodig om alles vloeiend te krijgen.





Na het schuren ziet alles er netjes uit. Dan het luchtfilter onder de romp plaatsen en de beide bommenrekken onder de vleugels.




Nu zijn we gereed om het toestel in zijn kleuren te gaan schilderen.
Tussen de lichtgrijze onderzijde en de donkergrijze/groene bovenzijde zit een harde scheiding. afplakken met Tamiya tape over de gehele romplengte en voor de ronde vorm van de radiateur heb ik flexibel 2 mm tape van Tamiya gebruikt.
Dan de eerste dunne laag licht grijs aangebracht op de onderzijde.




Na de tweede dunne laag licht grijs en goed laten drogen de tape verwijderd, en daarna weer opnieuw afplakken. Hierbij wordt de lichtgrijze laag deels mett Tamiya tape afgeplakt zodat de donkergrijze en groene kleuren voor de bovenzijde als een strakke afscheiding blijven bestaan.

Opzetten van de kleuren aan de bovenzijde begint dan met een dunne laag donkergrijs.
Na droging heb ik een aantal paneel lijnen donker ingekleurd  om later een wat sterker contrast te krijgen met deze lijnen.
Aansluitend dan een tweede dunne laag donkergrijs aangebracht.




Na een goede droging hiervan heb ik de patronen voor de groene vlakken overgenomen van de werktekening door deze dun in te tekenen. Vanaf de werktekening kun je diverse punten waar lijnen beginnen en eindigen herkennen op de vleugels en de romp. Als extra heb ik foto's gebruikt uit boeken en op het web. Hierbij is te zien dat tijdens het "echte" gebruik niet altijd even netjes werd gewerkt of reparaties verschillen te zien geven in patroon en kleur.




En natuurlijk na het verwijderen van de afplaktape zien we het resultaat van de strakke scheiding tussen de kleuren boven en onderzijde.



Terwijl alles nu goed aan het drogen is kan ik diverse losse componenten gaan bouwen. De propellor, het landingsgestel, uitlaten en de beide 500 pond bommen.

Airfix heeft ook nu weer voor de propellor een systeem gemaakt waarbij de montage ook mogelijk is op het eind van de bouw. Handig want zo voorkom je beschadigingen.

Nadat het gehele model goed is gedroogd heb ik een dunne laag blanke glans lak aangebracht. Dit wordt de basis voor de decals waarmee al grotendeels wordt voorkomen dat er "silvering" ontstaat na het aanbrengen van de decals. Direct op de matlak laag is daarom niet altijd een goed plan.

Op de foto duidelijk de erg glanzende aanwezigheid van de Typhoon met daarbij de losse nog te monteren bouwdelen.



En dan nu op naar het aanbrengen van de decals. De nieuwe decals van Airfix zijn een enorme stap voorwaarts. Zoals ik al merkte bij de bouw van de Boulton-Paul Defiant reageren de nieuwe decals erg goed op Microscale set en sol. Soms heb je ook alleen al voldoende aan de "rode" sol en drogen de decals heel strak in de vormen van vleugels en romp.
De grote uitdaging nu zijn de gele waarschuwingsranden voor op de vleugels. Je kunt deze uiteraard ook schilderen. Gelet op mijn goede ervaringen eerder toch de decals gebruikt en inderdaad met wat geduld en voornoemde set en sol vormen zij zich goed om de vleugelranden.



Na het aanbrengen van alle decals met de losse nog te monteren bouwdelen.



Na het wederom goed laten drogen van de decals heb ik de diverse paneel lijnen met zwart ingekleurd. Hiervoor heb ik Vallejo black wash gebruikt.
Met een dun penseel laat je de lijnen vollopen waarna met een vochtige doek, of zoals ik gedaan heb, met een vochtige wattenstaaf, veeg je het overtollige van de wash weg. Het resultaat zijn mooie zichtbare lijnen.





Dan komt de laag blanke mat lak aan de beurt waardoor alles een fraaie uitstraling krijgt. Hiermee verzegel je ook de decals.


De propellor even voor het zicht gemonteerd. Landingsgestel gebouwd en de bommen nog los erbij. De uitlaten zijn ook al gemonteerd en op deze foto zijn de navigatielichten ook al gemaakt.
Die laatste maak ik door kleine stukjes Bare Metal foil op de plek van de lichten aan te brengen. Daarna tip ik die aan met Tamiya clear green voor stuurboord en clear red voor bakboord. Op deze schaal voor mij een prima resultaat.

Op naar de laatste afwerking. De canopy geplaatst en met Tamiya tape afgeplakt om daarmee de ruitstijlen en omranding in te kleuren. Met diverse pastelpoeders de uitlaatsporen aangebracht en diverse andere gebruikssporen. De randen van de panelen boven het geschut bijvoorbeeld en wat lichte roetsporen van de kanonnen aan boven- en onderzijde. Ook de uitwerp openingen voor de lege hulzen zijn licht aangetipt.




En daarmee komt deze bouw dan gereed. Opnieuw een erg plezante kit van Airfix om te bouwen. Zoals gezegd heb ik hier nog een tweede van liggen die in een andere squadron uitvoering zal worden gebouwd.
Voor deze Typhoon dien ik alleen nog een mooi platform te maken voor presentatie.
Dank voor het lezen, op naar een volgend project.





Happy building and collecting.

Ferry "The Refueler"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten