donderdag 7 september 2017

Verkopen en kopen plus de Franse liefde

Verkopen en kopen...

Ach ja, bijna iedere verzamelaar en modelbouwer houdt zich er wel mee bezig; 
het verkopen en weer kopen van kits en modellen uit en in de verzameling.
Herkenbaar denk ik? 
Er komt altijd weer een moment waarop je denkt, "dat ga ik nooit meer bouwen", of; "dat ik dat onderwerp leuk vond, onbegrijpelijk".
En dan verkoop je maar weer de nodige doosjes waarbij het internet de schakel is geworden.

Ook ik had weer dat moment waarop ik dacht "die en die mogen wel naar een ander toe", al zoekend en kijkend in de stapel.

Het geluk is meestal dat een of meerdere collega bouwers juist weer op zoek zijn naar datgene wat jij net in de aanbieding zet.

Het gevolg is dat mijn "modelbouwpot" weer gevuld is met Euro's, en je raadt het al, daar komen dan natuurlijk weer modellen of kits voor terug die ik graag in mijn verzameling wil hebben.

Franse liefde.....


Tsja, en naast Engelse en Canadese bouw onderwerpen is de Franse liefde weer wat opgebloeid. Mede gevoed door het lid worden van de Franse bouwgroep van enthousiastelingen van het Franse kitmerk Heller.



Bij het opnieuw kennismaken kwam ik er weer achter dat Heller in al die jaren behoorlijk veel leuke kits heeft gemaakt, waarvan bij het merendeel beslist mooie modellen te bouwen zijn.
Heller behoort ook tot de klassieke kitmerken ,net als bijvoorbeeld Airfix, en begon in 1957 met het produceren van plastic modelkits. Hoofdzakelijk Franse onderwerpen, en dan met name die modellen welke door niemand anders zijn gemaakt. Vliegtuigen, auto's , militaire voertuigen en schepen behoren tot het aanbod.
De geschiedenis van Heller is net een achtbaan en kent vele ups en downs.
Anno 2017 probeert men weer op te krabbelen, en zelfs geheel nieuwe kits uit te brengen. Dit alles onder de Franse vleugels van het grote speelgoedmerk Joustra, maar nog steeds producerend in de kleine fabriek van weleer in het Franse Trun (61).
60 jaar bestaat Heller nu in 2017 en daar wordt op gepaste wijze aandacht aan geschonken.

Inmiddels heeft een Mirage III R zijn weg gevonden, al snel gevolgd door een oudere kit van de Alpha Jet in schaal 1:50.



Een toestel wat zeker op de lijst kwam te staan was de Fouga Magister, en ook die is er inmiddels. En wat is dat toch een leuk model, zo klein als het is, er is iets heel fraais van te maken.




De laatste aanwinst is een oudere kit uit 1968 die ik op het event in Heemskerk vond. De LeO 451, Liore et Olivier 451, een Frans vliegtuig uit het begin van de tweede wereldoorlog.
Fraai om een kit van 49 jaar oud nog nieuw in de verpakking te vinden, compleet met een miniflyer van de Franse IPMS. Hierop staat vermeld dat zij behulpzaam kunnen zijn met de camouflagekleuren en verdere informatie over plastic modelbouw. Tsja nog geen internet in die tijd, gewoon brieven schrijven en sturen.




Kortom, fijne aanwinsten en de pot is nog niet leeg, eens zien welke volgende Franse liefde een rentree maakt.


Voor info over Heller en het forum check de website:


Happy collecting and building,

Ferry "The Refueler"




Geen opmerkingen:

Een reactie posten